Obec Holiare rešpektuje ochranu vašich údajov

Táto internetová stránka používa technológiu cookies. Bližšie informácie o súboroch cookies nájdete v sekcii webstránky Cookies. Je Vaším právom neudeliť súhlas s používaním súborov cookies alebo ich používanie zablokovať. V takom prípade sa môže stať, že bude pre Vás obmedzená alebo vylúčená úplná funkcionalita niektorých častí prehliadanej webovej stránky.

Facebook

Úradná tabuľa

Správa o kontrole prevodov nehnuteľného majetku obce Holiare v zmysle ustanovenia § 18f ods.1) písm. i) zákona č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení

 02.04.2025

Obec Holiare
hlavná kontrolórka obce
Na zasadnutie OZ konaného dňa:
03.2025
Názov správy:
Správa o kontrole prevodov nehnuteľného majetku obce Holiare
za rok 2024
v zmysle ustanovenia § 18f ods.1) písm. i)
zákona č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení
Predkladá:
JUDr. Ing. Gabriela Gönczölová
Hlavná kontrolórka
Materiál obsahuje:
Správu o kontrole prevodov nehnuteľného majetku obce v zmysle ustanovenia
§ 18f) písm. i) zákona č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení
Dôvodová správa:
V zmysle ustanovenia § 18f ods. 1 písm. i) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení hlavný kontrolór je povinný vykonať za predchádzajúci kalendárny rok kontrolu prevodov nehnuteľného majetku obce, ktorého všeobecná hodnota majetku prevýšila 20 000,-eur, a to do 60 dní od uplynutia kalendárneho roka; obec zverejní výsledky tejto kontroly do 30 dní po predložení správy o výsledkoch kontroly obecnému zastupiteľstvu na svojej úradnej tabuli a na webovom sídle obce, ak ho má obec zriadené.
Návrh na uznesenie:
Obecné zastupiteľstvo v Holiaroch
A. Berie na vedomie
Správu o kontrole prevodov nehnuteľného majetku obce Holiare za rok 2024 v zmysle ustanovenia § 18f) písm. i) zákona č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení.
B. Žiada
Zverejniť Správu o kontrole prevodov nehnuteľného majetku obce Holiare v zmysle ustanovenia § 18f) písm. i) zákona č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení do 30 dní po predložení správy o výsledkoch kontroly obecnému zastupiteľstvu na úradnej tabuli a na webovom sídle obce.
Správa o kontrole prevodov nehnuteľného majetku obce Holiare za rok 2024
v zmysle ustanovenia § 18f) písm. i) zákona č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení Úvod – legislatívna úprava Zákonom č. 137/2023 Z. z. (ďalej aj ako „novela“) došlo s účinnosťou od 1. 11. 2023 k nasledovným zmenám v právnej úprave: • zmene a doplneniu zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí (ďalej aj ako „zákon o majetku obcí“), • doplneniu zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení (ďalej aj ako „zákon o obecnom zriadení). Cieľom tejto novely bolo najmä posilniť preferenciu súťažných foriem predaja a nájmu majetku obce a zvýšenie transparentnosti. Doterajšie slabšie pravidlá totiž umožňovali nakladať s majetkom obce nie vždy najvýhodnejšie pre obec. Dochádzalo napríklad k účelovým rušeniam už vyhlásených obchodných verejných súťaží (prípadne súťaže obsahovali rôzne účelové podmienky) alebo k neodôvodnenému znižovaniu ceny v prípadoch hodných osobitného zreteľa.
Novelou zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí sa doplnil zákon o obecnom zriadení, kde v § 18f ods. 1 sa vložilo písmeno i), ktorým sa hlavnému kontrolórovi obce uložila povinnosť vykonať za predchádzajúci kalendárny rok kontrolu prevodov nehnuteľného majetku obce, ktorého všeobecná hodnota majetku prevýšila 20 000 €, a to do 60 dní od uplynutia kalendárneho roka; obec musí zverejniť výsledky tejto kontroly do 30 dní po predložení správy o výsledkoch kontroly obecnému zastupiteľstvu na svojej úradnej tabuli a na webovom sídle obce, ak ho má obec zriadené.
Kontrolovaný subjekt: obec Holiare
Kontrolované obdobie: rok 2024.
Predmet kontroly: kontrola prevodov nehnuteľného majetku obce Holiare za rok 2024, ktorého všeobecná hodnota majetku prevýšila 20 000,-eur. Overenie objektívneho stavu kontrolovaných skutočností a ich súlad so všeobecne záväznými právnymi predpismi.
Cieľ kontroly:
V prípade zistenia nesúladu skutočného stavu s požadovaným stavom v rámci účelu kontroly zabezpečiť odstránenie nežiadúcich odchýlok zistených v priebehu kontroly a tak dosiahnuť súlad so všeobecne záväznými právnymi predpismi, internými predpismi a uzneseniami obecného zastupiteľstva.
Použitá legislatíva ku kontrole:
• Zákon č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení.
• Zákon č.138/1991 Zb. o majetku obcí.
• Zákon č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora v z. n. p..
• Zákon č. 358/2015 Z. z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci
a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
• Zákon č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v z. n. p..
• Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v z. n. p..
• Zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v z. n. p..
• Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p..
• Zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce Holiare
• https://www.holiare.sk/-zmluvy
• https://www.crz.gov.sk/zmluva/10241283/
Opis kontrolných zistení, odporúčania:
V zmysle § 9a ods. 1) Zákona o majetku obcí prevody vlastníctva obce sa musia vykonávať
• Na základe obchodnej verejnej súťaže
• Dobrovoľnou dražbou
• Priamym predajom najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku stanovenej podľa osobitného predpisu.
V zmysle § 9a ods. 15) Zákona o majetku obcí sú stanovené nasledovné výnimky: Obec nie je povinná vykonať obchodnú verejnú súťaž, dražbu a ani priamy predaj pri prevode a) nehnuteľného majetku, ktorý je obec povinná previesť podľa osobitného predpisu alebo ktorým sa realizuje právo na prednostný prevod podľa osobitného predpisu, b) pozemku zastavaného stavbou vo vlastníctve nadobúdateľa vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný celok so stavbou, c) podielu majetku obce, ktorým sa realizuje zákonné predkupné právo, d) hnuteľnej veci, ktorej zostatková cena je nižšia ako 5 000 eur, e) nehnuteľného majetku obce do vlastníctva registrovaného sociálneho podniku ako formy investičnej pomoci, f) majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorom obecné zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, ak sú splnené tieto podmienky: 1. zámer previesť majetok obce týmto spôsobom a všeobecnú hodnotu prevádzaného majetku obec zverejní na úradnej tabuli, na svojom webovom sídle, ak ho má obec zriadené, a iným vhodným spôsobom najmenej 15 dní pred schvaľovaním prevodu a tieto údaje sú zverejnené najmenej do schválenia prevodu, 2. osobitný zreteľ je zdôvodnený v súlade so zásadami hospodárenia s majetkom obce a 3. všeobecná hodnota prevádzaného majetku je stanovená znaleckým posudkom, ktorý v deň schválenia prevodu nie je starší ako deväť mesiacov; stanovenie všeobecnej hodnoty prevádzaného majetku znaleckým posudkom sa nevyžaduje, ak hodnota majetku obce neprevyšuje 3 000 eur alebo pri obciach nad 30 000 obyvateľov hodnota majetku obce neprevyšuje 7 500 eur na základe preukázateľného porovnania s obdobným majetkom obce alebo inou verejne dostupnou ponukou na predaj obdobnej veci, ak osobitné predpisy o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a meste Košice neustanovujú inak.
Zákon o majetku obcí umožní prevádzať majetok z dôvodu hodného osobitného zreteľa. Tento spôsob prevodu obecných nehnuteľností v posledných rokoch sa stal dominantným. Zákon o majetku obcí neurčuje čo je osobitný zreteľ ale ponecháva obciam v tomto smeru voľnú ruku. Zmeny v zákone nastali účinnosťou od 1.11.2023, Zákonom č. 137/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon SNR č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov. Zmeny sa dotkli hlavne verejnú súťaž, predaj a prenájom z dôvodu hodného osobitného zreteľa.
Osobitný zreteľ musí byť zdôvodnený v súlade so zásadami hospodárenia s majetkom obce.
Každá finančná operácia súvisiaca s prevodom nehnuteľného majetku obce musí byť preverená vykonaním základnej finančnej kontroly v zmysle zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite.
„Podľa § ods.2 písm. d) Zákona o štátnej pomoci nepriamou formou pomoci je poskytnutie výhody príjemcovi v nepeňažnej forme, a to predaj nehnuteľného majetku obce za cenu nižšiu, ako je trhová cena. Pokiaľ ide o majetok obce, pri jeho predaji za trhovú cenu na základe otvoreného, transparentného a nediskriminačného ponukového konania nevzniká nárok na minimálnu pomoc. Prevod majetku za cenu nižšiu, ako je trhová, môže predstavovať štátnu alebo minimálnu pomoc. Trhová cena je najmenej taká suma, za akú v tom čase a na tom mieste obvykle predáva na dohodnutý účel rovnaký druh majetku.
Prevod majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa má v prípade podnikateľských subjektov charakter jednorazovej nepriamej pomoci. Podľa zákona o štátnej pomoci má obec povinnosť požiadať koordinátora, ktorým je Protimonopolný úrad SR, o stanovisko, či ide o minimálnu pomoc a či sú splnené podmienky pre jej poskytnutie.“
V prípade prevodu nehnuteľného majetku obce v budúcom období odporúčam postupovať v zmysle predmetných ustanovení zákona o štátnej pomoci.
Podľa zákona o registri partnerov verejného sektora partnerom verejného sektora je pre účely kontroly ten, komu má byť jednorazovo poskytnuté plnenie zo zmluvy od obce, ktorého hodnota prevyšuje jednorazovo viac ako 100 000,- eur alebo spolu viac ako 250 000,- eur, (ak ide o opakované plnenie alebo viaceré čiastkové plnenia). Konkrétne pravidlá posudzovania sú obsiahnuté v § 2 zákona o registri partnerov verejného sektora. Obec musí uvedené limity a povinnosti dodržiavať a pri splnení podmienok uzatvárať zmluvy a poskytovať plnenia len v prípade, ak je zmluvná strana zapísaná v registri partnerov verejného sektora.
V prípade prevodu nehnuteľného majetku obce v budúcom období odporúčam postupovať v zmysle Zákona o registri partnerov verejného sektora.
Zverejnenie v zmysle § 5 ods.6 Zákona o slobode informácií
V zmysle § 5 ods.6 Zákona o slobode informácií obec, ako povinná osoba je povinná zverejniť označenie nehnuteľnej veci vrátane bytov a nebytových priestorov a hnuteľnej veci, ktorej nadobúdacia cena bola vyššia ako 20 násobok minimálnej mzdy vo vlastníctve obce, ktorý obec ako povinná osoba previedla do vlastníctva alebo ktorý prešiel do vlastníctva inej osoby než orgánu verejnej moci, dátum prevodu alebo prechodu vlastníctva a právny titul, ako aj informácie o osobných údajoch a iných identifikačných údajov osôb, ktoré nadobudli tento majetok do vlastníctva a to v rozsahu: meno a priezvisko, názov alebo obchodné meno, adresa pobytu alebo sídlo, identifikačné číslo, ak ide o právnickú osobu alebo fyzickú osobu – podnikateľa.
Záver
Obec Holiare v roku 2024 nerealizovala prevod nehnuteľného majetku ktorého všeobecná hodnota prevýšila 20 000,- eur.
Odporúčania HKO:
• Využívať možnosť elektronickej aukcie pri prevodoch majetku obchodnou verejnou súťažou.
• Dodržiavať a uplatňovať § 6 ods.2 písm. d) Zákona o štátnej pomoci.
• Zdokumentovať v spisoch splnenie povinnosti podľa Zákona o registri partnerov verejného sektora výpisom z registra partnerov verejného sektora.
• Dodržiavať a uplatňovať § 6 ods. 2 Zákona o registri mimovládnych organizácií.
• Postupovať podľa usmernenia Úradu geodézie, kartografie a katastra SR č. USM_UGKK SR 2/2024 zo dňa 25.01.2024, ktorým sa ustanovuje jednotný postup okresných úradov, katastrálnych odborov pri rozhodovaní o povolení vkladu vlastníckeho práva, ak je prevodcom nehnuteľností obec.
• Naďalej dodržiavať hospodárnosť a efektívnosť pri hospodárení a nakladaní s majetkom obce a v zmysle § 8 ods.3 prvá veta Zákona o obecnom zriadení zveľaďovať, zhodnocovať a vo svojej celkovej hodnote zásadne nezmenšený zachovať.
Správa bola vyhotovená dňa 25.02.2025 a bude predložená na najbližšie rokovanie OZ v Holiaroch v priebehu 03/2025.
V Dedine Mládeže dňa 25. februára 2025
JUDr. Ing. Gabriela Gönczölová, v.r.
HKO Holiare

Úradné hodiny

Pondelok: 08:00 - 12:00 13:00 - 16:00
Utorok: 08:00 - 12:00 13:00 - 16:00
Streda: 08:00 - 12:00 13:00 - 16:00
Štvrtok: 08:00 - 12:00 13:00 - 16:00
Piatok: 08:00 - 12:00 13:00 - 16:00

Fotogaléria

Kalendár

Kalendár zvozu odpadu